Damian Draghici: „Avem o gramada de artisti de mare succes din punct de vedere al vizualizarilor si concertelor; din punct de vedere artistic real, mai greu.”

Discutăm astăzi cu Damian Drăghici, muzician de profesie și un împătimit al ritmurilor țigănești. Cum a ajuns să facă ceea ce face? Cu ce artiști mai colaborează? Ce crede despre Eurovision? Aflați din interviul următor.

Hello hello, Damian! Îţi mulţumim frumos că ai acceptat să stai de vorbă cu noi. Nouă ne place să aducem artistul mai aproape de cititor. Pentru început, ai putea să ne spui câte ceva despre tine ? Cum de ai ajuns pe făgaşul muzicii ?

Nu am ajuns pe acest fagas, mi s-a dat ca o stafeta, nu a fost alegerea mea.

Când ţi-ai dat seama că asta e ceea ce vrei tu să faci şi cine te-a îndrumat/susţinut ?

La mine in familie toata lumea e fie lautar, muzicant, muzician, concertist, de aproape doua secole. Nu prea am vrut sa fac muzica si nu cred ca am facut-o din pasiune, cat din ambitie, pentru ca pe timpul cand am copilarit eu, competitia era foarte mare.

După 20 de ani petrecuţi în Grecia sau SUA, te-ai întors la origini. Ce te-a făcut să îţi continui cariera muzicală în ţara natală ?

O cautare a mea, un mod de a ma regasi dupa 20 de ani de umblat ca dementul prin lume, dupa obsesia muzicii de jazz si a muzicii adevarate.

Cum a evoluat/involuat industria muzicală românească în ultimii 10 ani?

Cred ca foarte, bine daca te uiti la rezultatele muzicii de pop/dance – avem o gramada de artisti de mare succes din punct de vedere vanzari, vizualizari si concerte/cantari; din punct de vedere artistic real, mai greu, dar dupa cum observam, asta nu mai conteaza in ziua de azi. Daca ai un hit, un clip cu 20.000.000 de vizualizari, 5 aparitii TV unde trebuie si un agent bun, ai cantari si inseamna ca esti de succes, nu conteaza daca stii sau nu ce inseamna gama do major sau daca canti fals sau daca esti acordat de programe si software specializate, de tipul auto-tune si melodyne. Mai important este sa poti sa investesti sa te dotezi fizic, sa-ti facei operatii estetice, decat sa lucrezi la tehnica vocala cu un profesor adecvat.

După genuri ca pop şi jazz, ai trecut la rock îmbinat cu elemente gypsy, electronice sau reggae, de aici rezultând şi albumul aniversar „Gypsy Rock. Change or Die”. Ce te-a determinat să faci această tranziţie ?

Viata, provocarea – imi place sa ma joc si intotdeauna mi—a placut asta, plus ca nu o spun ca o lauda, Doamne fereste, dar dupa ce canti cu niste giganti cum Dumnezeu mi-a dat mie sansa, nu e cool sa te si joci?

De ce ai ales să faci coveruri după melodii tradiționale româneşti ? Ţi-ai dorit o schimbare, ceva ieşit din comun ?

Pai incerc sa duc traditia familiei mele si a neamului meu mai departe la noua generatie; dintre membrii familei mele ii pot enumera pe Fanica Luca, Romica Puceanu si Faramitza Lambru.

Ai colaborat cu ,,mai marii” artişti contemporani ai României: Smiley, Lora, Cornel Ilie, Delia, Andra şi lista continuă. Cum a fost să colaborezi cu aceşti artişti ? Poate ne poţi spune cu cine te-ai înţeles cel mai bine. 😉 Cu toti, sunt niste super artisti, super oameni si in primul rand foarte deschisi la minte, am colaborat super bine, a fost foarte mult fun si le multumesc tuturor. Cu ce artişti internaţionali ţi-ar plăcea să colaborezi ?

In acest perioada nu as vrea sa colaborez cu nimeni, pentru ca nu am niciun fel de proiect.

Trecem la un subiect de discuţie drag nouă, Eurovisionul. Urmăreşti acest concurs ?

Da, l-am urmarit atunci cand am fost disponibil.

Dacă da, ţi-a trecut vreodată prin minte să reprezinţi România ?

Mi-a trecut prin cap sa fac asta, dar nu am facut-o pentru ca si daca as fi facut-o, as fi fost aruncat din prima, pentru ca eu cant muzica tiganeasca si nu e bine sa fim reprezentati cu muzica tiganeasca la Eurovision; chiar mi s-a spus asta acum vreo 8 ani de catre oameni din conducerea TVR.
Asa ca am decis ca nu are rost sa fiu jurizat oentru culoarea pielii mele si pentru faptul ca m-am nascut tigan. Mi-as fi dorit sa fiu jurizat pentru muzica, dar se pare ca e cam greu.
As aduce un suflu nou Selecţiei Naţionale. Un suflu tiganesc, ha ha ha

Cum ţi-ai concepe pachetul „vestimentaţie-show-muzică-versuri” dacă ai reprezenta ţara?

Sunt mai mult ca sigur ca, asa cum reusit sa imbin sunetele folclorului cu muzica de pop/rock pe albumul Damian & Brothers, asa am putea sa avem si o piesa reprezentativa pentru Romania, cu elemente folclorice – personal, cred ca ar avea un succes enorm, dar nu ma bag.
Eu intotdeauna am reprezentat tara mea ca roman, in toata lumea asta, in mai mult de 5.000 de concerte sustinute in peste 100 de tari, dar la faza cu Eurovizionul ma blochez, ca nah…

Care câştigător Eurovision te-a impresionat cel mai tare și ce consideri că a adus nou astfel încât a ajuns să câștige?

Tipa din Suedia de acum 4 ani mi-a placut.

În viziunea ta, ce este Eurovisionul : o rampă de lansare, un concurs de talente sau un joc politic ?

Toate trei si un pic de joc cu sexul masculin sau feminin..

De ce România a luat locuri mediocre în ultimii ani şi ce ar trebui să schimbe astfel încât să ocupe locuri în top 5, precum alte ţări ?

Nu stiu si nu ma bag.

Dar de ce crezi că nu a câştigat niciodată România ? Care să fie principalul motiv ?

Nu stiu si nu ma bag, ar trebui ca cei care au fost in juriu sa raspunda la aceste intrebari, ca ei au ales artistii buni si nu boccii/vacari (in termeni artistici, asta inseamna “netalentati”).

Ai miza pe unul dintre artiştii cu care ai colaborat la ultimul album să ne reprezinte cu succes la Eurovision ?

Doamne ajuta tuturor, daca ar participa.

În final, ce mesaj le transmite Damian cititorilor ESC on POINT ?

Fii tu, fa muzica care-ti place, nu te baga in jurii, canta ce vrei, cum vrei si unde vrei si poti sa ajungi acolo unde vrei si fara Eurovision.


 Georgiana Eftodi a contribuit la acest articol.

Un comentariu Adăugă-le pe ale tale

  1. DAR MAI COLABOREAZĂ CU DAMIAN DRAGHICI

    Apreciază

Lasă un comentariu