Cristina Balan: ,,Mi-as dori sa avem o piesa care sa arate ca romanii evolueaza muzical, de la an la an”

Astăzi, Cristina Bălan – fostă membră a trupei Impact, câştigătoare a sezonului trecut ,,Vocea României” – a ales să stea de vorbă cu noi, iar pentru asta suntem mai mult decât încântaţi. 

Bună, Cristina. Îţi mulţumim că ne acorzi acest interviu. Poţi să ne spui ce noutăţi au mai apărut prin viaţa ta?

Bună, dragilor! E o plăcere să ţin legătura cu voi, mai ales că ESC, pentru mine cel puţin, a fost un moment cu totul special.
Noutăţile din viaţa mea muzicală includ o colaborare cu Damian Drăghici, pentru albumul lui aniversar Gypsy Rock Change or die. <Mă dusei să trec la Olt> este o piesă cântată de Maria Tănase, o artistă desăvârşită pe care o admir profund şi am avut onoarea de a o reinterpreta într-o manieră actuală, dar păstrând şi aroma ei din trecut.
Single-ul meu nou este rumenit, gata de lansare, însă au fost mici situaţii care ne-au distras un pic de la planurile iniţiale. Piesa se numeşte Sertar cu amintiri, o compoziţie proprie cu o producţie HaHaHa absolut fabuloasă, la producţia căreia şi-au dat mâna Şerban Cazan şi Marius Pop, doi oameni foarte talentaţi.
O veţi auzi în curând.

În ceea ce priveşte cariera ta, ce surprize ne pregăteşti pentru viitorul apropiat? Crezi că ne poţi vinde un mic pont măcar?

Ah, tocmai ce l-am vândut :))
Surprizele evident că nu se pot spune, iar restul sunt lucruri pe care le comunicăm pe pagina oficială Cristina Bălan. Şedinţa foto, filmat clip, lansare single, toate acestea în viitorul foarte apropiat. În măsura în care pot îmbina viaţa de familie cu cea profesională.

Avem toate motivele să afirmăm că eşti o luptătoare, iar asta transmiţi şi prin muzica ta. De unde capeţi atâta putere?

Pe scurt, percepţia creează perspectiva. Mai în amănunt, caut mereu variantele în care pic în picioare. Pentru mine e simplu: ori mă adun şi fac faţă oricărei situaţii, ori pic şi nu fac nimic. Prefer prima variantă, întotdeauna.
Asta nu înseamnă că un om care e puternic per total nu are şi multe momente de slăbiciune.
Fii apă, aşa mă gândesc mereu. Mai ales că şi suntem apă, în proporţie de ~70%
Asta înseamnă că ne adaptăm, părem fragili, dar avem o forţă interioară uriaşă atunci când ne canalizăm eficient energia.
Ştim că ai fost dezamăgită atunci când piesa Unbreakable a fost refuzată de anumite posturi de radio. Cum caracterizezi prin două cuvinte mainstreamul românesc?

Problema cu Unbreakable a fost la mine şi atât. Evident că posturile de radio CHR (contemporary hit radio) îşi au target-ul lor, îşi fac research-urile şi decid ce anume să difuzeze şi ce nu. Adică ce se potriveşte cu profilul lor. Sunt instituţii private, până la urmă.
Adevărul e că Unbreakable se potrivea pe Kiss, Zu şi altele cum se potriveşte un pantof stiletto la o ţinută sport .
Nu neg, am suferit puţin, pentru că fiecare cântec e ca un copil. Eu nu compun masiv, pe bandă rulantă. O fac doar simţit, pun multă trăire în tot ce fac. Nu cred că există artist care să nu-şi dorească să fie difuzat la radio dacă face muzică accesibilă. Iar eu asta consider că fac.
Mainstreamul actual este monoton şi limitativ. Diversitatea n-a stricat nicicând. În toate celelalte industrii muzicale avem categorii bine promovate care la noi nu au nicio şansă, decât în underground. Jazz, blues, alternativ, multe genuri lipsesc din mainstream. Avem premii muzicale şi tot ce se premiază este dance-ul şi pop-ul. Eventual pop-rock. Atât. Uniformizarea nu aduce evoluţie, dimpotrivă.
La cele mai importante premii muzicale pe plan global, Grammy, sunt premiate o mulţime de categorii muzicale, care la noi nici nu au nume. Sigur, se poate spune că nu au nici public. Sigur că nu au, că nimeni nu va mânca mango dacă nu vede mango şi nu ştie cât de bun poate fi mango. Înţelegeţi voi ideea .

Ai rămas în memoria fanilor Eurovision cu participarea ta din 2013 la Selecţia Naţională, alături de trupa ABCD. De ce ai ales o carieră solo şi nu ai mai continuat pe acelaşi drum cu membrii trupei?

Răspunsul e ilar, de fapt: cei din media nu au asimilat proiectul ABCD şi au tot folosit formularea ABCD şi Cristina Bălan, oricât am insistat că Cristina Bălan e parte din trupă, nu o entitate separată. Aşa că în loc să mă lupt să implementez o formulă care nu prindea, am decis să fiu Cristina Bălan, simplu.

Nu te-ai gândit să participi din nou la anul, spre exemplu? Poate pui mâna şi pe trofeul Eurovision, cine ştie?
Să ştiţi că m-am gândit să mai particip. Totul depinde de piese. Dacă voi simţi că o piesă poate reprezenta România cu onoare, o voi înscrie la Eurovision. Nu-mi doresc să particip doar pentru a bifa o apariţie, deşi ESC e o rampă extraordinară de lansare, aşa cum s-a putut observa şi în cazul piesei Final de război. Însă mai mult decât asta, mi-aş dori să avem o piesă care să arate că românii evoluează muzical, de la an la an.
Unbreakable ar fi fost una din aceste piese, dar nu a apărut în timp util pentru a fi înscrisă.

Care crezi că sunt ingredientele care duc la victorie?

Motivaţie, muncă, implicare, pasiune, încredere în reuşită.

Numeşte un câştigător Eurovision care îţi place.

Loreen rămâne, de departe, preferata mea. Pentru simplitatea ei, pentru forţa glasului, pentru trăire, pentru piesa aia înălţătoare. Fără pene, sclipici şi paiete, fără o scenografie care să-ţi „fure ochii”, pentru că, în esenţă, e un concurs de compoziţie şi pe asta ar trebui să se pună accentul.

Să trecem la subiectul Vocea României. Cum te simţi la un an de la câştigarea trofeului Vocea României?

Uaaa, a trecut un an! Mă simt pregătită să predau ştafeta :))
Este o presiune destul de mare atunci când porţi un titlu atât de bombastic. Ca să nu mai vorbesc de cârcotaşii care întotdeauna vor să-ţi fure bucuria, fiindcă ei ştiu mai bine cine trebuia să câştige, cine merită, cine e mai bun. Lucruri variabile, subiective.
Eu sunt împăcată cu mine, în cele din urmă. Mi-am urmat visul, am muncit enorm, mi-am pus sufletul pe tavă, m-am expus. Nu am dat în cap nimănui, n-am furat şansa nimănui, n-am împiedicat pe nimeni să dea tot ce are mai bun.

Ce crezi că ai avut în plus faţă de ceilalţi concurenţi?

Am avut un soţ care a crezut în mine mai mult decât aş fi putut-o face eu însămi. Nu pot răspunde la întrebare decât în mod (foarte) subiectiv şi nu cred că e relevant ce cred eu. Aş fi curioasă ce ar răspunde cineva care mi-a acordat votul său.

Mai ţii legătura cu Tudor Chirilă, mentorul tău? V-aţi gândit vreodată la o colaborare?

Atât eu cât şi Tudor am fost extrem de prinşi, el cu albumul la care a lucrat parţial în UK, iar eu cu primul single, copiii, concertele.
O colaborare ar fi ceva interesant, dar nu m-am gândit serios la asta. Aş vrea să fiu eu mai stabilă în spaţiul acesta muzical, să reuşesc să definitivez primul album solo, pentru care am scrise destule piese, doar timpul nu am reuşit să-l „scriu” suficient ca să le fac pe toate.

Ca fostă concurentă (şi câştigătoare), bănuiesc că urmăreşti şi sezonul acesta. Ce părere ai despre Ramona Nerra, din echipa lui Smiley? O poţi ajuta cu un sfat în ceea ce priveşte concursul?

Bănuieşti bine. Oricum, urmăream VR de la primul sezon. E fix ce-mi place mie.
Pe Ramona am remarcat-o încă de anul trecut, când a participat la ESC. Funny fact: are şi ea gemeni. Oare o fi ceva cu participarea la ESC şi sarcinile gemelare?
Pe scurt, mă bucur mult pentru ea că îşi urmează visul, se simte că e motivată. Are şi de ce, vocea o ajută. Singurul meu sfat ar fi să continue aşa, este foarte bine ce face.

Iar la final, ce mesaj le transmiţi fanilor tăi şi cititorilor ESC on POINT?

Am observat că cei pasionaţi de ESC sunt o comunitate foarte activă, formată din oameni pasionaţi de muzică. Şi mai mult decât atât: ESC nu uită. Dovadă: acest interviu. Eu am fost o apariţie meteorică, date fiind circumstanţele (sarcina gemelară apărută după înscriere), însă am simţit, mai ales în timpul concursului VR, căldura şi susţinerea acestor oameni, eurovizioniştii, cum le spun eu cu drag. Vision înseamnă viziune. Frumos cuvânt! Vă reprezintă.
Vă îmbrăţişez virtual şi vă am la suflet!

Iar noi îţi mulţumim, Cristina! Îţi urăm succes în cariera ta!


La acest articol a contribuit Georgiana Eftodi

2 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. lorelei spune:

    Cristina, te admir nespus, te-am votat la Vocea Romaniei, esti un OM, o MAMA si o ARTISTA in adevaratul sens al cuvantului! Ador piesele tale ”Unbreakbale” si ”La final de razboi” si imi doresc din suflet sa reprezinti RO la EUROVISION 2017. Pup familia ta minunata!

    Apreciază

  2. lorelei spune:

    A republicat asta pe ALIVE și a comentat:
    Un OM, o MAMA si o ARTISTA in adevaratul sens al cuvantului!

    Apreciază

Lasă un răspuns

